Restaurant Avalon

Welke rol vervult een POS in horecabedrijven?

Geplaatst op

Een van de belangrijkste kenmerken van bedrijfssoftware, is de mogelijkheid om verschillende applicaties aan elkaar te koppelen. Add-ons en interfaces maken het mogelijk om het basissysteem, vaak het ERP- of CRM-systeem, te verrijken met verschillende modules die beter in staat zijn om specifieke delen van het bedrijf in kaart te brengen. 

 

Voor retailers en horecabedrijven is het POS een systeem dat in dit moderne tijdperk onmisbaar is geworden. Wij kijken in dit blog daarom naar de voordelen van dit kassasysteem en tevens naar de interactie met CRM-software. 

 

Wat is een Point of Sale (POS)?

Een Point of Sale, dat in sommige gevallen ook wel Point of Service wordt genoemd, dekt het gehele proces van een transactie. In onze taal kennen we het ook wel als het kassasysteem. Het is tevens één van de meest herkenbare onderdelen van een winkel of restaurant: het is namelijk het digitale kassasysteem. Hier kunnen horecamedewerkers bijvoorbeeld per tafel bijhouden wat er is besteld, zodat er na afloop direct afgerekend kan worden. 

 

De voordelen van een POS

Klanten willen tegenwoordig zo snel mogelijk geholpen worden en dat maakt het POS dus mogelijk. Maar dat is niet het enige voordeel van het kassasysteem:

 

  • 360-graden beeld: het POS voorziet u van informatie over het gedrag en de voorkeuren van uw klanten. Het houdt namelijk eenvoudig bij welke gerechten of drankjes bijvoorbeeld het vaakst worden besteld. Persoonlijke gegevens van de klant worden vervolgens vastgelegd in de gekoppelde CRM-software.
  • Personalisatie: wanneer een klant online reserveert en een e-mail adres achterlaat, wordt er direct een bijbehorend klantprofiel in het CRM-systeem aangemaakt. Eenmaal in het restaurant kan dit aan de desbetreffende tafel worden gekoppeld. Na afloop kan u hierdoor inzien wat de klant heeft besteld, waardoor u een beter beeld krijgt van zijn of haar wensen en behoeften. Deze informatie kunt u toepassen door bijvoorbeeld na afloop gepersonaliseerde aanbiedingen te sturen, waarin men korting kan krijgen op het product dat ze bij u hebben genuttigd. 
  • Eenvoudig betalen: zoals gezegd zorgt het POS-systeem er ook voor dat klanten (ook mobiel) bij u af kunnen rekenen. 
  • Vergroten van winstmarges: uiteindelijk draait dit alles bij aan het vergroten van uw winstmarges. Des te efficiënter en beter u uw klant van dienst kunt zijn, des te groter de kans is dat ze bij u terug zullen komen. 

 

Is het dan alleen maar voordelig?

Ja, eigenlijk wel. Natuurlijk komt er het een en ander kijken bij de implementatie van een nieuw systeem dat de manier van werken om zal gooien, maar op de lange termijn is dit het vanwege de eerder genoemde voordelen dubbel en dwars waard. 

 

Als we een tip kunnen geven, dan zouden we zeggen dat het belangrijk is om uw personeel vroegtijdig te betrekken in de zoektocht naar een geschikt POS. Zij zijn uiteindelijk degenen die hiermee moeten gaan werken en het is belangrijk dat ze zich niet alleen gehoord voelen, maar uiteindelijk ook prettig met de nieuwe software kunnen gaan werken. 

 

Gerelateerde berichten

Over ons

Op deze site nemen we je graag mee langs culinaire pareltjes. Laat je verrassen!

Contactgegevens

Via info @ restaurantavalon.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2025 Alle rechten voorbehouden